Transportudvalg

.

 

Pakketransport

Besøgsrejse med transporten

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Transportudvalget er ansvarlig for planlægningen af transporterne til Rumænien samt registrering af pakker, der sendes fra Danmark til Rumænien og sikre, at alle børn på børnehjemmene og institutionerne får pakker fra deres respektive familier. 

Kontaktpersoner har mulighed for at sende en pakke med hver pakketransport til deres kontaktbarn eller venskabsfamilie.
Forår og efterår afgår der fra Kolding to store lastbiler fyldt med pakker til børn og venskabsfamilier i Rumænien.

Pakkerne indeholder typisk tøj, hygiejne-artikler, legetøj, slik og andre ting, man mener der er brug for. Mange medlemmer kender deres børn så godt, at de kan tilpasse indholdet i pakkerne alt efter barnets ønsker, alder og behov.

Pakketransporten foregår i et tæt samarbejde med EUC Lillebælt, der nu i mange år har kørt for Rumæniensprojektet. De afhenter også pakker på Sjælland og fragter dem til vort lager i Kolding.

Her bliver pakkerne fordelt på paller efter hvilket børnehjem eller institution de skal til, og læsset på to lastbiler et par dage før transporten kører af sted. I alt bliver der afsendt omkring 30 tons gods.

Samarbejdet med EUC-Lillebælt er samtidig et led i de unge chaufførers uddannelse. Hvor de tidligere lå og kørte med tomme lastbiler ned gennem Europa for træningens skyld, udfylder de i dag en vigtig, humanitær funktion ved at fragte gods for foreningen til Rumænien.

Der afgår to lastbiler samt en følgebus med 10 til 15 elever afsted på en uges tur. På turen får de unge chauffører samtidig et indblik i hvordan livet er på et børnehjem og hvilke vilkår disse børn lever under.

Samarbejdet med EUC-Lillebælt er livlinen i foreningen. Uden dette samarbejde og velvilje fra EUCs side, ville det være en økonomisk uoverskuelig opgave for foreningen at gennemføre.

Herunder findes en række praktiske informationer om pakketransporten. Pakkesedler, prislister, lidt om hvordan man pakker sine kasser, hvor de kan afleveres etc.

Blanket A1 til gavepakke til barn/familie
/bunica 
sendes til transportudvalg

Blanket A til gavepakke til barn/familie
/bunica sendes til påklæbning på pakken

Blanket B1 til institutionspakke sendes til transportudvalg

Blanket B til institutionspakke til påklæbning på pakken

Retningslinjer for pakker

 

Læs venligst vejledningen omhyggeligt igennem. Det vil hjælpe transportudvalget i deres arbejde.

  • Husk også følgeseddel, selv om du sender penge.
  • Pakker/artikler til børnehjem/institution: Udfyld separat seddel.
  • Hvis du sender penge til dit barn i stedet for en pakke, henstiller vi til, at du lader transportudvalget overbringe pengene. Dette vil da ske sammen med udlevering af pakkerne til de øvrige børn på børnehjemmet, således at alle får enten en pakke eller en kuvert med penge.

Aftale om udlevering af penge skal ske med foreningens kasserer, Jette Broberg

Vi vil gerne appellere til alle medlemmer, om at overholde alle tidsfristerne for indlevering af pakker og for at aflevere følgesedlerne. Det vil hjælpe os rigtig meget.

Hvad skal jeg skrive på pakkerne?

Udfyld de 2 følgesedler, som findes i bladet eller printes ud fra hjemmesiden.

BEMÆRK: Den ene følgeseddel klæbes på pakken, og den anden sendes til transportudvalget

  • Det er utrolig vigtigt at du skriver barnets rigtige navn på følgesedlen, at du staver det rigtigt og at du skriver med blokbogstaver (vi har stået i situationer, hvor vi ikke har vidst hvem pakken var til, da vi ikke har kunnet tyde navnet på barnet)
  •  Du skal også skrive dit medlemsnummer og dit telefonnummer, så vi kan finde dig ved tvivlsspørgsmål.
  •  Pakkerne skal mærkes med initialer for børnehjemmet og skal ske på alle sider af pakkerne, så vi er sikre på, at de kommer rigtigt frem.

Pakkerne må ikke indeholde:

  • fersk kød
  • alle former for piller, også vitaminpiller
  • penge

El-artikler:

Hvis du sender el-artikler, skal du vedlægge kvittering eller erklæring fra autoriseret værksted om, at artiklerne er i orden. – Og gerne et stempel på papirerne.

Pas på vores rygge, tak!

Da pakkerne flyttes med håndkraft – nogle gange helt op på 3. sal – beder vi om, at pakkerne højest vejer 25 kg/stk.

Det er vedtaget at følgende pakker er udtaget betaling:

  • En pakke til børn på børnehjem uden kontaktfamilie – den danske kontaktperson til børnehjemmet kan foranledige at en gruppe/enenkeltpersoner laver pakken. (1 pakke pr. barn)     
  • Navngivne starterkasser til unge, som fraflytter børnehjemmene.
  •  Transportens ”ekstra pakker”, der bruges til de nye børn, som er flyttet ind på børnehjemmene lige inden transporten ankommer.

Børn og andre udenfor børnehjemmene

Hvis du sender til børn eller andre er ikke bor på børnehjemmene, er det vigtigt, at de selv kontakter afhentningsstederne for at høre hvornår de kan hente deres pakker. Personer der afhenter som SPE eller andre udeboende i Timisoara, kan afhente den time vi holder der, og derefter på Clementina.

Tidspunktet vil stå i vores aktivitetsprogram på hjemmesiden, for den uge vi er i Rumænien.

 

Adressen i Lugoj:

Udslusningshjemmet Str. Ana Ipatescu nr. 5 305000 Lugoj

Adressen i Timisoara:

Centrul de Placement nr. 2 Str. Franz Liszt nr. 3 307285 Timisoara

Gavepakke til et barn/ bunica eller fattig familie:

Udfyld blanket A & A1, som findes i bladet eller på hjemmesiden.
Blanket A klæbes på pakken
Blanket A1 sendes til transportudvalget.

Det er vigtigt, at du skriver barnets rigtigt navn på blanketten, at du staver det rigtigt og med BLOKBOGSTAVER.
(Er du i tvivl om hvad barnet hedder eller hvordan navnet staves, kontakt kontaktpersonerne for børnehjemmene).
Skriv også dit medlemsnummer, telefonnummer og e-mail adr., så vi kan kontakte dig ved tvivlsspørgsmål.

Pakken må ikke indeholde ferske kolonialvarer, alle former for piller, også vitaminpiller, og penge.

Hvis du putter el-artikler i pakken, skal du vedlægge kvittering eller erklæring fra autoriseret værksted om, at artiklerne er i orden. Gerne med stempel på papirerne.

Pakken skal på alle sider mærkes med initialer for afleveringssted, så vi sikre at den kommer rigtig frem:

Hvis du sender til børn eller andre som ikke bor på børnehjemmene, er det vigtigt, at de selv kontakter afhentningsstederne for at høre hvornår de kan hente deres pakke.

Afleveringsstedernes bogstaver er:

Akuthjælp – A
AOH
Bunica – BL
Clementina – L
CP11 adult – CP11 A
CP11
F1
Gavojdia – G
Lugoj venskabsfamilier – LF
Lugoj udeboende – LU
Old People Center – OPC

 

Institutionspakker

Blanket B og B1 udfyldes, hvoraf det tydeligt skal fremgå hvilken institution, pakken er til

Skriv også dit medlemsnummer, telefonnummer og e-mail adr., så vi kan kontakte dig ved tvivlsspørgsmål.

Der skal sendes en udførlig liste til transportudvalget og hjemmets kontaktperson med det præcise indhold af pakken, da børnedirektoratet i Rumænien gerne vil vide, hvad der sendes til deres hjem. 

Det anbefales at sende institutionspakker efter aftale med det pågældende hjems kontaktperson

På kassens sider skal stå tydeligt afleveringsstedets bogstav

Afleveringsstedernes bogstaver er:

Akuthjælp – A
AOH
Bunica – BL
Clementina – L
CP11 adult – CP11 A
CP11
F1
Gavojdia – G
Old People Center – OPC

Hvor skal jeg aflevere pakken?

 Pakkerne afleveres lokalt på bestemte datoer og tidspunkter.

 

  • Københavns-området:

Rumæniensprojektets genbrugsbutik, Hovedgaden 62B, 2860 Søborg

Mandag – lørdag i åbningstiden. Se de specifikke datoer i medlemsbladet.

Ring på tlf. 38 60 87 96 eller 29 72 9630 og lav en aftale.


 

  • Holbæk:

Dorte Iversen

Æblehaven 7, 4390 Vipperød

Ring og lave en aftale om tidspunkt for aflevering på telefon 59 18 10 56 eller 23 24 80 83


 

  •  Lager Sjælland/Herlev:

Shurgaard/Herlev, Herlev Hovedgade 193, 2730 Herlev

Efter aftale med Freddy Christiansen via tlf. 40 15 45 95 

eller læsses direkte på lastbilen

Se medlemsbladet for de specifikke datoer.


  •  Århus-området:

Johannesgården

Sct. Johannes Alle 1, 8000 Århus C

Se medlemsbladet for den specifikke dato

eller efter aftale med Ernst Bech Jensen. Tlf.: 86 36 14 90


  • Lager Jylland/Kolding:

Dit Pulterkammer

Essen 8A, 6000 Kolding

Se medlemsbladet for den specfikke dato.

 

Betalingsmærker:

Husk at du kan købe betalingsmærkerne alle de steder, der kan afleveres pakker, også på lageret

Forslag til pakkeindhold, Bunica

Forslag til pakkeindhold til bunicaer på Old People Center:
Frugtsaft
Æblejuice brikker 2-3 dl/stk.
Appelsinjuice brikker 2-3 dl/stk.
Kakao brikker 2-3 dl/stk.
Vandopløselig kakaopulver.
Frugtkonserves
Kiks +/¸ chokolade
Kage
Småkager
Bolcher
Chokolade
Chips

Håndsæbe
Hårshampoo – kam – børste
Tandbørste – tandpasta
Creme
Deodorant
Håndklæde / vaskeklud
Lommetørklæder – evt. papirlommetørklæder

Sko – hjemmesko – støvler
Tøj – undertøj – evt. forklæde – vanter/strikkede luffer
Strømper (også gerne tykke strømpebukser)

Dynebetræk – pudebetræk – lagen
Servietter
Vaskepulver til håndvask
Ajax eller lignende rengøringsmiddel
Farvede karklude (de blå – lyserøde og gule)
Affaldsposer

Pakker til hjemmeboende bunicaer kan tillige indeholde ovennævnte samt følgende …

Kartoffelmospulver
Pulversuppe
Grønsagskonserves
Madolie (rapsolie – solsikkeolie – olivenolie)
Sukker – salt – peber
Marmelade
Ris og pasta
Viskestykker – grydelapper
Opvaskemiddel
Fyrfadslys + -stager hertil – tændstikker
At pakke en pakke til sin bunica er ikke en forpligtelse – men en meget stor hjælp.

RUMÆNIENSPROJEKTET AF 1992

Transportansvarlig

RUMÆNIENSPROJEKTET AF 1992

 

Lager Holdet/Medlemmer

 

  Jylland: 

  •  Ernst Bech Jensen

Hovedgaden 10A

8400 Ebeltoft

50 40 52 07

ernstbechjensen@gmail.com

 

Sjælland:

  • Freddy Christiansen Klitmøllervej 31

2720 Vanløse

40 15 45 95

freddy.vanlose@gmail.com 

PRISLISTE 

Du kan sende til følgende steder

Læs mere om besøgsrejse med transporten her

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

KONTAKT
Vil du vide mere om Transportudvalgets mange opgaver eller har nogle spørgsmål, er du velkommen til at bruge mailboksen eller ringe på telefon 62 65 20 28.

Med venlig hilsen
Brian Dyrup